چهارمین همایش سراسری دفاتر نظارت و ارزیابی استانی روز سه شنبه پانزدهم مهرماه جاری در محل سالن همایش­ های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد. در این همایش افراد حقیقی و حقوقی دفاتر نظارت و ارزیابی استانی از سراسر کشور حضور داشتند. از دانشگاه یزد نیز 1- دکتر اولیا 2- دکتر برید لقمانی 3- دکتر علمدار  به­ عنوان اعضای حقوقی و 1- دکتر محمودی 2- دکتر تابان 3- دکتر عابدی 4- دکتر درهمی  به­ عنوان اعضای حقیقی و ساریخانی به­ عنوان کارشناس دفتر نظارت و ارزیابی شرکت کردند.

 به گزارش دریافتی از دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه یزد، طی حکم معاونت آموزشی وزارت علوم 1- دکتر محمودی 2- دکتر تابان 3- دکتر عابدی 4- دکتر درهمی 5- دکتر شاهزاده فاضلی 6- دکتر ابوطالبی و 7- دکتر صادقی (دانشگاه پیام نور) برای دوره سه ساله جدید به­ عنوان اعضای حقیقی دفتر نظارت و ارزیابی استان یزد انتخاب شدند.

این همایش یک روزه با سخنرانی رییس دانشگاه شهید بهشتی اغاز شد و پس از آن دکتر سعدان زکایی مدیر دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری به بیان مسایل و دیدگاه های مختلف درباره نظارت استانی پرداخت.

مدیران دفاتر نظارت و ارزیابی استان ها نیز در دو نوبت صبح و عصر به بیان چالش­ ها و ارایه راحل­ هایی برای برون رفت از مشکلاتی که بر سر راه آموزش عالی و نظارت استانی وجود دارد، پرداختند. از مهمترین چالش­ های پیش روی دفاتر نظارت و ارزیابی استانی می­ توان به موارد ذیل اشاره کرد:

گسترش بی رویه و قارچ گونه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کشور

—        روند تبدیل شدن دانشگاه ها به بنگاه های اقتصادی و تجاری

—        گسترش بیمارگونه تحصیلات تکمیلی حتی در مقطع دکترا بدون رعایت حداقل استانداردها

—        افزایش دانش آموختگان بیکار و فاقد صلاحیت های لازم

—        روند کاهش تقاضا در سطح داخل و عدم توان جذب دانشجویان خارجی

—        عدم تناسب روند آموزش عالی با اسناد بالادستی

—        گستردگی و متنوع بودن شرح وظایف دفاتر نظارت استانی بدون داشتن ساختاری معین

همچنین برای برون رفت از شرایط کنونی آموزش عالی و ارتقای جایگاه نظارت و ارزیابی استانی در میان مراکز و موسسات آموزش عالی پیشنهادهای زیر مطرح شد:

—        * نیاز به بازنگری در ساختار اداری و مالی هیات­ های نظارت استانی

—       * جایگزینی رویکرد تلفیقی (کیفی – کمی)

—       * حاکمیت پژوهش محوری در انجام فعالیت­ های ارزیابی و نظارت استانی

—       * نیاز به ایجاد مراکز دانشگاه پژوهی و بهبود کیفیت

—       * اولویت در اهداف ارزیابی باید متمرکز بر کیفیت دوره های دکترا و سپس ارشد باشد

—       * ارزیابی و نظارت بر اساس برنامه های راهبردی مراکز آموزش عالی صورت گیرد

—        *تعریف ساز و کارهای مناسب برای ارزیابی و نظارت بر اعضای هیات علمی موسسات به ویژه غیر انتفاعی­ ها

—       * تلاش برای تعیین استراتژی وبرنامه راهبردی مدون از طریق:

      الف) ارتقای شاخص­ های کمی و کیفی آموزش عالی

       ب ) نهادینه کردن کیفیت در نظام آموزش عالی

       ج ) بازنگری در ماموریت زیر نظام­ های آموزش عالی

 

*توجه بیشتر به ساختارسازی نظارت و ارزیابی آموزش عالی ازطریق  افزایش حوزه اختیارات هیات­ های نظارت استانی و استفاده از آنان به ­عنوان بازوي مشورتي شوراي عالي گسترش آموزش عالي  صدور مجوز، راه اندازي مراكز و رشته­ های جدید

* تدوین استانداردها متناسب با ماموریت هر یک از زیر نظام­ های آموزش عالی

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا